ספק אינטרנט- איפה תמצאו את החבילה הכי זולה?
כנראה שאף אחד מאתנו לא אוהב להרגיש " פראייר", הרי זה די
מרגיז לעשות השוואת מחירים ולגלות כי אנחנו משלמים יותר מאחרים או מהנהוג בשוק.
בייחוד כשמדובר בחברות אשר אנו צורכים את שירותיהן לאורך זמן כגון חברות ביטוח, חברות
תקשורת וכו'. שוק התקשורת בישראל חווה בשנים האחרונות תחרות מחירים עזה. השוואת
מחירים אינטרנט כיום מגלה הוזלה של עשרות אחוזים אל מול המחירים אשר שילמנו לספקי
אינטרנט ולספקי תשתית אינטרנט רק לפני כשנה לערך. וככל שהשוק תחרותי יותר אזי
השוואת מחירים אינטרנט כדאית יותר מתמיד.
כאשר עושים השוואת מחירים אינטרנט חשוב מאוד לזכור כי שירות האינטרנט
לבתינו מורכב למעשה משני מוצרים שונים: הראשון הינו ספק האינטרנט והשני הינה
תשתית אינטרנט. בכדי לגלוש בבית אנו חייבים לרכוש גם תשתית אינטרנט וגם להתקשר עם ספק אינטרנט, ללא שילוב של השניים, פשוט לא ניתן לגלוש. ספקי אינטרנט יש לא מעט
בשוק: בזק בינ"ל, נטויז'ן, 012 סמייל, הוט נט, אקספון וכו'. עלות כניסתן
לשוק של ספקי אינטרנט נמוכה יחסית ולכן יש לא מעט ספקי אינטרנט, מה שכמובן יוצר
תחרות גבוהה ומאלצת כל ספק אינטרנט להוזיל מחירים על מנת להיות תשתית אינטרנט הינה
סיפור אחר לגמרי, על מנת לספק תשתית אינטרנט ללקוחות חייבת חברת התשתיות להיות
מחוברת לכל בתי האב ע"י חיבור של כבל פיזי, משמעות הדבר הינה רשת כבלים ארצית
אשר מחברת למעשה את כל בתי האב בישראל ברשת אחת אשר מהווה תשתית אינטרנט. במקרה
הנ"ל, מדובר כבר בהשקעות כספיות אדירות אשר חברות אינן מוכנות להשקיע ולכן
היסטורית יש למעשה בישראל רק שתי חברות אשר בבעלותן תשתית אינטרנט והן חברות בזק
והוט. כמובן שכאשר עורכים השוואת מחירים אינטרנט ובודקים את מחירי התחברות לתשתית
האינטרנט מתגלה כבר תמונה אחרת משור ספקי האינטרנט. כאן כבר רמות המחירים שונות
לגמרי, וזאת למעשה מכיוון שיש דואופול בשוק אשר גובה את המחירים הגבוהים ביותר אשר
הוא מסוגל, למורת רוחנו כצרכנים כמובן.
נשאלת השאלה, אז מה בכל זאת ניתן לעשות בכדי למצוא את חבילת האינטרנט
הזולה ביותר? כאן בא לעזרתנו הרגולטור אשר הבין כי קיים כשל שוק ונוצר דואופול
ולכן מחובתו להתערב בשוק בכדי ליצור תחרות בריאה. בשנת 2015 הכריז משרד התקשורת
לאחר לא מעט שנים של משיכת רגליים על "השוק הסיטונאי". מדובר למעשה על
תקנה אשר מחייבת את החברות אשר יש בבעלותן תשתית אינטרנט, קרי בזק והוט- למכור
חבילות תשתית במחיר סיטונאי לספקיות האינטרנט וזאת במטרה שתוכלנה למכור תשתית
אינטרנט ללקוחותיהם במחיר מוזל וע"י כך לייצר למעשה תחרות בשוק. כמובן שהמהלך
עורר הדים גבוהים בקרב חברות הוט ובזק אולם בסופו של יום נפתח השוק הסיטונאי וכיום
ספקיות האינטרנט יכולות למכור גם תשתית אינטרנט ללקוחותיהן.
סיטואציה זו, היא התשובה להיכן ניתן למצוא חבילת אינטרנט זולה.
העיקרון מאוד פשוט, לא כלכלי לפצל את התשלום בין ספק האינטרנט לתשתית האינטרנט.
הכי משתלם הוא לרכוש חבילה אחת הכוללת את שני השירותים הנ"ל מאותה חברה ואז
לזכות במחירים המשתלמים ביותר. כמובן שהשוואת מחירי האינטרנט בין הספקים השונים
מתבקשת אולם על בסיס של חבילה אשר כוללת הן ספק והן תשתית.